نجمه بالسما مشرفة الحزن الاسلامى
عدد المساهمات : 382 تاريخ التسجيل : 21/03/2011
| موضوع: الـــــصلاة ::::::::::::::: الثلاثاء مارس 22, 2011 3:39 am | |
|
فضل الصلاة الصلاة من اركان الاسلام بعد الشهادة وهى عمود الاسلام
اللى يترك الصلاة فقد سقط ايمانة ان تكليف من الله عن طريق وحى وهو جبريل اما الصلاة فقد فرضت فى ليلة الاسراء والمعراج من الله الى النبى ليلة المعراج فوق السبع سموات وذلك دليل على اهميتها فى حياة المسلم الصلوات الخمس يمحو الله بها الخطايا ثانيا وجوب الصلاة وفرضها معلومة بالكتاب والسنة والاجماع المعلوم من الدين بالضرورة ؟؟جملة كتير بنسمعها فى كتب الفقة يعنى امر يستوى فية علم العامة بالخاصة الخاصة هى العلماء :::::بمعنى هل الصلاة واجبة:::::نعم واجبة يبقى هنا استوى علم العامة بالخاصة وقال تعالى:::::اقيموا الصلاة قل لعبادى الذين امنوا يقيموا الصلاة والايات فى هذا الباب كثيرة حيث المعراج وفيه حمس وهى خمسون اول ما فرضت الصلاة كانت خمسون صلاة مواقيت الصلاة الصلاة المفروضة خمس فى اليوم انها خمس فى العمل وخمسون فى الاجر لكل صلاة منها وقت محدد وحدد الشرع ان الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا وهنا موقوتا يعنى مفروضا فى اوقات محدودة فلا تجزى الصلاة قبل دخول وقتها (حديث):::::عن ابن عمر رضي الله عنه::::قال الرسول صلى الله عليه وسلم 1-وقت الظهر اذا زالت الشمس وكان ظل الرجل كطوله مالم يحضر العصر 2-ووقت العصر مالم تصفر الشمس 3-ووقت المغرب مالم يغيب الشفق :::والشفق هوحمرة فى الافق بعد غروب الشمس 4-ووقت العشاء الى نصف الليل الاوسط 5-ووقت الصبح من طلوع الفجر مالم تطلع الشمس يعنى اية الكلام دة اولا الظهر:::::وقت الظهر اذا ما زالت الشمس وكان ظل الرجل كطولة مالم يحضر العصر::::::فصلاة الظهر بدا وقتها بزوال الشمس ويستحب تعجلها فى اول اوقات اى ميلها عن كبد السماء يعنى منتصفها الى جهة المغرب ::::الزوال هنا يعنى الغروب وبنعرف الصلاة من المساجد وبكمان بظل الرجل ثانيا:::العصر ما لم تصفر الشمس يبدا وقتها فى نهاية وقت الظهر::::::يعنى اصفرار الشمس وقت الغروب اى مالم تكن اخر صفراء ووقت غروب الشمس المغرب مالم يغيب الشفق (الحمرة)اللى ساعة الغروب الحمرة التى تظهر فى جهة المغرب بعدما تغرب الشمس ويتحقق غروب((المغرب من غروب الشمس الى مغيب الشفق اى الحمرة)) وقت صلاة العشاء:::الى نصف الليل الاوسط
ازاى نحسب نصف الليل؟؟؟اليوم عندنا شرعا يبدامن صلاة الفجر الى المغرب؟؟ طيب والليلة؟؟؟؟من المغرب الى الفجر طيب كدة هيكون نصف الليلوكدة هيبقى من 10 الى 11 ساعة تقريباا واخر وقت لصلاة العشاء الى نصف الليل هنا نصف الليل يعنى مش الليل كلة يعنى نصف العشرة خمس ساعات والليل يبدا من المغرب وقت صلاة الصبح؟؟؟ من طلوع الفجر مالم تطلع الشمس ان الصلاة تصلى فى اول موعدها؟؟؟؟وهذا افضل شىء ولا يجوز تاخيرها بدون عزر اما صلاة العشاء::::فقد يستحب تاخيرها ولكن اذا لم يكن هناك مشقة ويكرة النوم قبلها والحديث بعدها لغير مصلحة ودة من السنه النبوية الصحيحة معلومة:::::اننا مش نتخلف عن صلاة الجماعة فى المسجد دة بالنسبة للرجال ونقول من السنة التاخير :::لا طبعا ولما حد بيحب ياخد درس فى الجامع بعد المغرب ياخد الرس لغاية لما تيجى العشاء والشيخ ياذن بس وميصليش غير لما يخلص الدرس..... شروط الصلاة واركانها والفرق بين الشرط والركن وحكم تاركها ؟؟؟ اولا فى عدد الصلوات المكتوبة:::::الصلوات الخمس الفجر الظهر العصر المغرب العشاء وهنا الفجر =الصبح وهى مجمع عليها::::وقد جاء اعرابيا الى الرسول الله فقال له (يا رسول الله ماذا فرض الله على من الصلاة؟؟فقال الحبيب خمس صلوات فى اليوم والليلة::::الى اخر الحديث وحديث انس::::فى قصة الرجل من اهل البادية وقال النبى صلى الله عليه وسلم وقوله للنبى وزعم رسولك ان علينا 5 صلوات فى يومنا وليلنا فقال الحبيب الرسول صدق ثانيا:::على من تجب الصلاة؟؟؟؟؟ تجب على المسلم البالغ العاقل غير الحائض والنفساء ويؤمر بها الصبى اذا بلغ كام سنة؟؟7 سنوات ويضرب عليها العشر ثالثا::::شروط الصلاة::: الشرط الاول:::::الاسلام .....فلا تصح من كافر لبطلان عملة الشرط الثانى:::::::العقل......فلا تص من مجنون لعدم تكليفة الشرط الثالث::::::::البلوغ.....فلا تجب على الصبى حتى يبلغ ولكن كما ذكرنا انفا يؤمر بها 7 ويضرب عليها 10 الشرط الرابع:::::::الطهارة......من الحدثين الاصغر والاكبر يقول الرسول صلى الله علية وسلم.....لا يقبل الله صلاة بغير طهور الحدث الاصغر :::::وهو التبول والتبرز وخروج الريح الحدث الاكبر::::::وهو خروج الماء وما يوجب الاغتسال يعنى لازم اكون طاهرة من الحدثين الشرط الخامس:::::::وهو دخول الصلاة فى وقتها.....قال تعالى.....ان الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا يعنى اية مؤقوتا:::::يعنى وقت محدد الشرط السادس :::::::وهو ستر العورة....بشىء لا يصف البشرة لقوله تعالى.......يابنى ادم خذوا زينتكم عند كل مسجد لا يقبل الله صلاة حائض الابخمار يعنى اى بلغت سن الحيض وعورة الرجل البالغ ما بين السرة والركبه لقوله......لجابر رضى الله عنه ....اذا صليت فى ثوب واحد فان كان واسعا فالتحف (الجزء العلوى)بهوان كان ضيقا فأتزر به ازار كان ثوب واسع ااتزر به كايزار العمرة او الحج
ازار هو الجزء سفلى لا يصلى احدكم فى الثوب الواحد يعنى اية الثوب:::::يراد بالثوب قطعة من القماش التى يستر بها البدن فان كانت على العورة سموها ازار(الجزء السفلى)او سراويل فى الغطاء وان كانت على المنكب سموها رداء للجزء العلوى وان كان لها جيب واكمام سموها قميصاا عريض المنكبين......الكتفين تلبس على الراس تسمى عمامة ويدخل فى ذلك كل ما يلبس ومنه الاكسية الجديدة يعنى ازاى(الفانلة والبنطلون والبالطو العباءات)هذا كلها ثياب يصدق على الواحد انة ثوب يعنىيصلى فى ثوب واحد زمان كان الكثير يصلى وعليه الازار فقط اللى هو الجزء العلوى فقط ايصلى احدنا فى الثوب الواحد؟؟؟؟ فكان البيان من حبيب الرحمن......فان كان واسعا فالتحف به وان كان ضيقا فاتزر به زى زمان (قلنا يلتحف يعنى الجزء العلوى)(والازار الجزء السفلى) تخيلو الازار الواسع وبالتالى التحف به اخد جزء منه يعنى واغطى الجزء العلوى زى لباس الاحرام طيب لو ضيق::::اعمل ايةةةةة الستر فى الصلاة ما بين الركبة والسرة اتازر بية واعملة سروال(يعنى الجزء السفلى) وضع الحديث ان شاء الله؟؟؟ الاولى والافضل ان يجعل على عانقة شيا من الثياب لان النبى صلى الله عليه وسلم نهى الرجل ان يصلى فى الثوب ليس على عاتقة (يعنى الكتفين)منه شىء(يعنى يستر على كتفة دة اذا وجد)العاتق ::::::الكتفين اذا وجد فان لم يجد فكما قال الله عز وجل فمن اضطر غير باغ ولا عاد فلا اثم عليه لقوله :::::::لا يكلف الله نفسا الا وسعها والمراة كلها عورة الا وجهها وكفيها طبعا دة فى الصلاة بعيدا عن خلاف اهل العلم الا اذا صلت امام الاجانب (يعنى غير المحارم)فانها تغطى كل شىء (المراة عورة) الشرط السابع:::::::اجتناب النجاسة فى بدنه وثوبة وبقعتة (يعنى مكان صلاتة) النجاسة ان تكون فى البدن او الثوب او المكان اللى هيصلى فية القاعدة بتعتنا بتقول (فمن اضطر غير باغ ولا عاد فلا اثم عليه)يعنى واحد فى مكان ميقدرش يخرج منه والمكان نجس ومش معاة اى شىء يزيل بية هذة النجاسة يصلى ولا ميصليش؟؟؟؟؟اكيد يصلى ويتقبل الله لانه مضطر لذلك يبقى نزيل النجاسة قال تعالى (وثيابك فطهر ) وقوله صلى الله عليه وسلم::::تنزهوا عن البول فان عامة عذاب القبر منه تنزهوا:::::يعنى ان يطهر مكان البول فيعذبة فى قبرة لان النبى مر على قبرين فوجد انهما يعذبان وما يعذبان فى كبير(يعنى هذا الشىء كبير عند ربنا)لان الايمان دين النظافة
فكان احدهما يمشى بالتميمة وكان الاخر لا يتنزة(يعنى تطهير مكان البول)من البول وفى روايه(لا يستتر من بوله)يبقى بعد التبول نغسل موضع البول بالماء ...كذلك بعد التبرز نغسل بالماء الطاهور وتكون باليد اليسرى ****كان يقول لاسماء من دم الحيض يصيب الثوب تحتة تحتتة يعنى ايةةةة؟؟؟يعنى تغسلة كويس اى تفركة بيدها او تحكة
&&&&ارايت احدانا تحيض فى الثوب كيف تصنع قال تحتتة ثم تقرصة بالماء وتنضحة(تغسلة)وتصلى فية وقال القرطبى::::ترش عليه (ماء يعنى)وبعدين تصلى الشرط الثامن:::::استقبال القبلة مع القدرة قول وجهك شطر المسجد الحرام::::اذا اقمت الى الصلاة فاسبغ الوضوء ثم استقبل القبلة الشرط التاسع::::::النية.......ولا تسقط بحال انما الاعمال بالنيات وانما لكل امرئ ما نوى النية محلها القلب وحقيقة النية::::::العزم على الشىء دون النطق عارفين ازاى......يعنى مثلا انا قايمة علشان اصلى المغرب قصدت الصلاة من داخلى وصلاة المغرب دون نطق هى دى نيتى طيب لية لا يشرع التلفظ بها؟؟؟لان النبى لا يتلفظ بها اى عمل علشان ربنا يتقبلة؟؟؟؟لازم يتحقق شرطان يعنى يكون عملى لله وبس والشرط التانى للمتابعة يعنى يكون الرسول عملها.. انواع الصلاة هما نوعان صلاة الفرض صلاة النوافل صلاة الفرض وهى الفجر والظهر والعصر والمغرب والعشاء اسمهم فرائض الفرائض من اركانها:::::انى اصلى وانا واقف :::وفى الفرض وصليت وانا جالس ينفع طبعا اما بالنسبة للنافلة اللى هى السنة يعنى كصلاة الضحى وركعتين الفجر اى صلاة غير الفريضة ::::اسمها نافلة وكمان قال بعض اهل العلم ان الله يحب ان تؤتى رخصة كما يكرة ان تؤتى معصيتة
اما بالنسبة لصلاة النافلة:::::فالقيام فيها سنة ولكن صلاة القاعدة على نصف من صلاة القائم كما قال الحبيب الرسول (مثال)لو الصلاة وانا واقف عليها 100 حسنة وانا جالس 50 حسنة وهكذا ثانيا تكبيرة الاحرام ثالثا قراءة الفاتحة مرتين فى كل ركعة رابعا:::الركوع فى كل راكعة خامسا وسادسا::::::الركوع فى كل ركعة والاعتدال منه الاطمئنان فى الصلاة سابعا:::السجود والسجود هنا بيكون على 7 اعضاء وهما(الجبهة..اشارة بيدة الى انفة واليدين والركبتين واطراف القدمين) قال الرسول:::امرت ان اسجد على سبعة اعظم(الجبهة والانف بمثابة عضو واحد لانهم فى الراس) الثامن والتاسع::::::الرفع من السجود بين السجدتين الرفع من السجود والجلوس بين السجدتين العاشر::::الطمانينة فى جميع الاركان وقلنا يعنى ايةةةة طمانيننة؟؟؟؟؟يعنى السكون والخشوع وذكرنا قول احد السلف علشان المعنى يتضح لو وضع القدح على ظهرة الرسول وهو راكع لم يتدفق الحادى عشر:::::التشهد الاخير الثانى عشر::::::الجلوس للتشهد الاخير الثالث عشر:::::التسليم الرابع عشر:::::ترتيب الاركان لقول النبى عليه الصلاة والسلام(صلوا كما رايتمونى اصلى) واجبات الصلاة ما هو الفرق بين الواجب والركن؟؟؟؟؟احنا قلنا ان الركن ما تتكون منه العبادات يعنى لازم اعملها علشان الصلاة تكون صحيحة طيب والواجب؟؟؟؟؟لو ترك شىء متعمد وقاصد تبطل صلاتة ولو سهى مثلا يسجد سجدة سهو ومش تبئا باطلة تبطل الصلاة بتركها عمدااااااااوتسقط سهوااااا وجهلاااااا ويجب للسهو عنها سجود السهو 1-الواجب الاول::::::جمع التكبيرات الاحرام وهو ما يسمى بتكبير الانتقال(يعنى لما احب اركع بقول الله اكبر من وضع الى وضع والركوع الى القيام ومن القيام الى السجود يقول الله اكبر) 2-تكبيرة الاحرام اللى هى اول تكبيرة بكبرها لما بدخل الصلاة (دة قلنا انها ركن واجب) لو نسيت تكبيرة منها الصلاة صحيحة؟؟؟بس كل اللى هعملة انى هسجد سهواااا طيب الدليل ايةةةةة::::::::قال عبدالله بن مسعود رايت النبى صلى الله عليه وسلم يكبر فى كل رفع وخفض وقيام وقعود وواظب عليها النبى حتى مات الواجب الثانى:::::::قول سمع الله لمن حمدة للامام والمنفرد طيب لو انا ماموم()يعنى بصلى وراء الامام واقول؟؟؟الامام اللى بيصلى بالناس لان قراءة الامام قراءة للماموم الماموم::::::اى حد بيصلى وراء الامام الواجب الثالث:::::::قول ربنا ولك الحمد للماموم فقط اما الامام والمنفرد فيسن لهما الجمع بينهما يعنى نقول فى كل الحالات الا لما اكون ماموم ::::هقول فقط .....سمع الله لمن الحمدة الواجب الرابع:::::قول سبحان ربى العظيم...كم مرة 3 لانها سنة لكن بما اننا بنتكلم على الواجب فقط يبقى مرة واحدة بس (كتير جداااا بيستهتروا بالسنة ويتركها ودة غلط) الواجب الخامس::::::سبحان ربى الاعلى مرة واحدة والسنة ثلاثة الواجب السادس::::::قول رب اغفر لى بين السجدتين واجبة يعنى لو نسيتها اسجد سهواااا؟؟ايوة اسجد سهواااا الواجب السابع::::::التشهد الاول على غير من قام امامة سهوا فانة لا يجب عليه لوجوب متابعتة يعنى لو انا بصلى مع الامام والامام نسي التشهد الاوسط اعمل اية؟؟؟اتابع الامام ولا اتخلف عنه والدليل هو (لان النبى صلى الله عليه وسلم...لما نسي التشهد الاول لم يعد الية وجبرة بسجود السهو) ثامنا واخيراااا::::::الجلوس فى التشهد الاول الاول كان التشهد الثانى والجلوس للتشهد الثانى لحديث ابن مسعود رضى الله عنه:::::اذا قعدتم فى كل ركعتين فقولوا التحيات لله ولحديث رفاعة بن رافع فاذا جلست فى وسط الصلاة فاطمئن وافترش فحذك اليسرى ثم التشهد سنن الصلاةوانواعهاا سنن الصلاة نوعان وهمااا سنن افعال وسنن اقوال اولا سنن الافعال 1-كرفع اليدين مع تكبيرة الاحرام 2-عند الركوع وعند الرفع منه لان النبى صلى الله عليه وسلم كان يفعل ذلك لذلك نسميها سنة فعلية ووضع اليمين على الشمال وجعلها على الصدر ونظرة فى موضع السجود كل دة سنن فعلية ثانيا سنن الاقوال::::::كدعاء الاستفتاح اللى بيقوله فى اول الصلاة والبسملة والزيادة على قراءة الفاتحة والزيادة على تسبيح الركوع والسجود والدعاء بعد التشهد قبل السلام مبطلات الصلاة اولا:::::يبطل الصلاة ما يبطل الطهارة يعنى اى شىء يبطل طهارة الانسان كذلك يبطل الصلاة حدث اصغر او اكبر لان الطهارة لها شروط لصحتها فاذا ابطلت الطهارة بطلت الصلاة ثانيااااوكذلك من المبطلات::::::الضحك بصوت القهقهة فانه يبطلها بالاجماع تبتبسم بلا صوت يعنى ثالثا::::الكلام عمدااا لغير مصلحة الصلاة فعن زيد بن الارقم رضى الله عنه:::::كنا نتكلم فى الصلاة يكلم الرجل منا صاحبة وهو الى جنبة فى الصلاة حتى نزل وقوموا لله قانتين فامرنا بالسكوت ونهينا عن الكلام فان تكلم جاهلا او ناسيا لا تبطل صلاتة رابعااا::::مرور المراة البالغة بين يدى المصلى يعنى من امامة وكذلك مرور المراة امام المصلى بدون سترة طيب بالنسبة للحيوانات؟؟؟؟الحمار والكلب الاسود؟؟؟؟فانة يقطع صلاتة الحمار والمراة والكلب الاسود ودة كلام الرسول خامسااا:::::كشف العورة عمدااااا سادسا:::::استدبار القبلة(لان استقبالها شرط لصحة الصلاة ويسقط هذا الشرط مع العذر يعنى واحد مش عارف القبلة فين ولوحدة يصلى فى اى اتجاة عادى لان الدين يسر) سابعاااا::::::اتصال النجاسة بالمصلى وانت بتصلى اتاكدت ان فى نجاسة اصابتك تبطل حينها الصلاة لازم نشيل النجاسة ونصلى من جديد ثامناااا:::::ترك ركن من اركانها او شرط من شروطها عمدااا بدون عذر قلنا الاركان وقلنا الشروط اى حاجة تترك عمداااا تبطل الصلاة الاكل والشرب عمدااا والحركة الكتييير تاسعااااا::::العمل الكثير من غير جنسها لغير الضرورة:::::يعنىلو واحد هرش او بيتحرك كتير من غير الحاجة او حركات تشبك اصوابعة الحركة الكتير فى الصلاة يعنى التزم بالسكون وعلينا بحركات السجود والركوع فقط ولا نشغل بالنا باى حركة اخرى دون الحاجة عاشراااا:::::الاستناد لغير عذر (يعنى واحد بيصلى جنب دولاب او سرير او جنب عمود مساجد وصحتة كويسة لكنة واقف ساندااا او ماسك تبطل صلاتة) الحادى عشر:::::تعمد زيادة الركن فى الصلاة الثانى عشر::::::تعمد تقديم بعض الاركان على بعض الثالث عشر:::::::تعمد السلام قبل اتمام الصلاة الرابع عشر:::::فسخ النية بالتردد بالفسخ لان استخدام النية شرط يعنى عمال اغير نيتى الخامس عشر::::::تعمد احالة المعنى اى تغير معنى فى القراءة (فى الفاتحة | |
|