موضوع: شاب على بوابة الالتزام الحلقة 13 الجمعة أبريل 08, 2011 10:19 am
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هنبدأ الحلقه الـ 13 مع بعض ^__^ بسم الله نبدـأ
صاحبنا بالتقلب على السرير حتى غلبه النوم واسيقظ فى اليوم التالى ليذهب إلى الكليهوبالفعل ذهب فى مسجد الكلية واعتذر محمد لعدم قدرته على الذهاب معهم
ذهب الصديقان لركوب المشروع وسيلتهم للوصول ركب معاذ وجلس عبدالرحمن بجانبه وبعد أن أستقر كل منهم على مقعده لاحظ عبد الرحمن معاذ يبتسم دون سبب يدعو لذلك فسأله :بتضحك على إيه؟؟؟؟
معاذ أنا مش بضحك انا ببتسم
عبد الرحمن طب معلش أخطأت فى تشخيص حالتك قولى بأه بتبتسم على إيه ؟؟؟؟يمكن أبتسم معاك
معاذ أنا ببتسم عشان الرسول أبتسم
عبد الرحمن :الرسول !!!!! ا.... ولا أنا فاهم حاجة!!!!ا
معاذ أصل الرسول صلى الله عليه وسلم كان لما بيركب على الدابة يعنى وسيلة المواصلات بتاعتهم إللى هى المشاريع والحجات إللى بنركبها دلوقتى كان أول ما يضع رجله عليها يقول باسم الله
حلو
عبد الرحمن :جمييييييييييل ، بس دى حاجة متضحكش
معاذ أصبر عليّه ، وكان بعد مايركب ويستقر على الدابة يقول "سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ*وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ"الزخرف13-14وبعدكده يقول الحمد لله 3 مرات والله أكبر 3مرات وبعد كده يقول
عبد الرحمن :إيه يابنى كل ده براحه براحه أنا كل إللى أعرفه الآية إللى أنتَ قلتها إيه الحجات التانيةدى
معاذ :ما هو ده إللى كتير من الناس يعرفه لكن فى حجات تانية إيه رأيك أسمع الحديث ده هوَ إللى فيه الدليل
عبد الرحمن :قول انا سامعك....
معاذ :قال علىّ بن أبى ربيعة:شهدت علىّ بن أبى طالب رضى الله عنه أتى بدابة ليركبها ، فلما وضع رجله فى الركاب قال:بسم الله، فلما استوى على ظهرها قال:الحمدُلله
ثم قال: " سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَلَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ*وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَالَمُنقَلِبُونَ"الزخرف13-14
ثم قال:الحمدُلله ثلاث مرات، ثم قال:الله أكبر ثلاث مرات،ثم قال:سبحانك إنى ظلمتُ نفسى فاغفر لى إنه لا يغفر الذنوب إلاأنت
ثم ضحك . فقيل : يا أمير المؤمنين من أىّ شئ ضحكت ؟ فقال: رأيت النبى فعل كما فعلت ثم ضحك.فقلت:يارسول الله ، من أىّ شئ ضحكت؟؟
فقال" إن ربك يعجب من عبده إذا قال:اغفر لى ذنوبى ، يعلم أنه لا يغفرالذنوب غيرى"
فعلىّ أتبع الرسول وقال زى ما قال الرسول وكمان ضحك زى ماضحك
عبد الرحمن :شفت أهى طلعت ضحك أهو مش أبتسام بس أنتَ متأكد إن الحديث ده صحيح أصل أول مرة اسمعه
معاذ :طبعا صحيح وصححه أبو داود والترمذى وابن حبان وأحمد
عبد الرحمن :كل دول لأ دا الموضوع كبير بأى
معاذ :كبير أه عشان دى تعتبر من السنن المهجورة إللى كتير من الناس ميعرفوهاش أنك تقول الدعاء وبعد كده تضحك لضحك الرسول فهمت بأى أنا ضحكت ليه
عبد الرحمن :أه....فهمت
وما أن أنتهى الحديث بينهم حتى توجه معاذ بنظره إلى النافذةلينظر منها وبدأ يدندن ويترنم بصوته فعلم عبد الرحمن أنه يتلواالقرآن ولكنه قطع عليه ذلك بقوله :صحيح كنت هنسى حضرتك مقلتليش إزاى أتعتق بأى من النار
معاذ :أه صحيح طب خليها بعد ما نزور صاحبك عشان مش هينفع فى المشروع
وعاد ليتلو القرآن ثانيةً حتى وصلوا المستشفى سألوا على رقم الحجرة وتوجهوا إليها وإذا بمعاذ قبل الدخول يوقف عبد الرحمن ويقول له:عبد الرحمن عايزك كدة تبأى هادى وأوعى تقول حاجة تزعله
عبد الرحمن :أنتَ فاكرنى داخل أتعارك ولاإيه أنا داخل أزور صاحبى ....... يلا بأى ألا هو وحشنى أوى
وبالفعل تقدم عبد الرحمن ليطرق على الباب وتبعه معاذ فى الدخول وما أن دخل معاذ حتى قال :السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وما أن رأى محمود صاحبه عبد الرحمن حتى تهلل وجهه وفرح لزيارته إلا انه لاحظ أنه ليس وحده
من هذا الذى معه ؟؟؟؟؟أنا لا أعرفه؟؟؟؟؟
وما زاد فى عجبه منظر معاذ لحية بنطال قصير مصحف فى يده إيه كل ده ؟؟؟؟؟؟ لم يكن معاذ فى شكله هو الغريب فهم يرون مثلهالكثير فى الكلية لكن كان الغريب أن يأتى واحد منهم لزيارته لماذا أتى ؟؟؟؟
ومن أمتى عبد الرحمن بيعرف الناس إللى زيّه ؟؟؟؟
دارت تلك الأفكار برأس محمود سريعا وكان رد فعله أنه لم يلتفت إلى معاذوتوجه بنظره يخاطب عبد الرحمن قائلا
:عبد الرحمااااااااااااان فينك يا عبده من الصبح دا أنا كنت فاكرك أول واحد هتيجى تزورنى عبد الرحمن :معلش والله ... يا دوب خلصت محضرات
ثم تذكر عبد الرحمن معاذ فقام يقدمه لمحمود عبد الرحمن :دا معاذ يا محمود صاحبى جاى معايا عشان يطمن عليك
معاذ : "لا بأس طهورٌ إن شاء الله"
قال معاذ ما قاله رسول الله صلى الله عليه وسلم عند دخوله على المريض إلا أن محمود لم يعتد على تلك اللهجه ولم يعرف بماذايرد فاكتفى بتحريك رأسه
وعاود عبد الرحمن الكلام فقال:المهم أنتَ عامل إيه دلوقتى وإزى صحتك قلقت عليك أوووووووى والله
محمود :أهو زى ما أنت شايفنى بقيت بأيد واحدةه اعمل إيه يعنى!!!!!!
معاذ :الحمد لله أنك بخير
محمود -غاضبا- :الحمدُ لله على إيه ؟؟ هو عملى إيه عشان أحمده ؟؟
معاذ :أهدى بس كده وأستغفر ربناعمل لك إيه بس ... دا عمل لك كتيييييييير
محمود :ياعْنى عاجبك إللى أنا فيه دا تقدر تقول لى بيقطعلى أيدى ليه ؟؟؟؟هو أنا عملت إيه عشان يقطعلى إيدى؟؟؟؟واليمين كمان!!!!!!!!
عبد الرحمن -بصوت عالى- :ياعْنى إيه الكلام إللى أنت َبتقوله ده وأنتَ لازم تعمل حاجة عشان يقطعلك إيد وبعدين يا أخى لو على إللى كنت أنت بتعمله يبأى تستاهل قطع رقبتك بس أهو ربنا رحمك شوية وقطع إيدك بس
محمود - بصوت أعلى- :إللى كنت بعمله!!!!!وإيه ياعنى إللى كنت بعمله!!!!!!!لا زنيت ... ولاسرقت...وأنتَ خلاص بقيت شيخ وأحنا بقينا كفرة!!!!!!!!
معاذ: فى إيه يا عبد الرحمن أمال أنا قايللك إيه قبل ما ندخل مالك هاجم عليه ولا كأنه داخل النار وأنتَ إللى داخل الجنة
محمود :قول له والنبى فاكر نفسه هيشترينا بالزيارة بتاعته
معاذ :وحِّد الله كدة وبلاش كلمة"والنبى"دى قول لا إله إلا الله كدا وأهدى
محمود :لا إله إلاالله
معاذ :يا محمود الله عز وجل قال: "وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّالِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ * أُولَـئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ"البقرة 155-157
عارف لما تشتغل عند حد ويحاسبك على شغلك بالمليم لأ ربنا بأى بيعطى الصابر من غير حساب يعنى بيعطيك شيك على بياض واكتب إللى أنتَ عايزه
محمود :بس أنا عايز أعرف بس قطعلى إيدى ليه ؟؟؟؟أنا ممكن أكون بعمل معاصى....لكن ياعنى ساب الكُفار وإللى بيزنى وإللى بيسرق وجت عليّه أنا ما إللى بيعصوا كتير إشمعنه أنا ؟؟؟
معاذ :إللى أنت بأة مش عارفه إن هو قطعهالك رحمه بيك
محمود :إزاى ياعنى رحمة بيّه؟؟؟؟؟؟؟
معاذ :رحمة لأن النبى صلى الله عليه وسلم قال
"لا يصيب المؤمن من شوكة فما فوقها إلا رفعه الله بها درجة وحط عنه بها خطيئة"
يعنى لما تشكك شوكه تاخدأجر ما بالك قطع إيدك وبعدين دا أنت ربنابيحبك
محمود :بيحبنى !!!!! على إيه؟؟؟؟
معاذ :لأن أكيد أنت عندك ذنوب وكان ممكن تموت وساعتها تلقى الله بكل ذنوبك لكن سبحان الله .... هو رحمك وأعطاك البلاءوالبلاء مبينزلش إلا بذنب لأن الله عز وجل
وقال حبيبك النبى صلى الله عليه وسلم"لا يصيب عبداً نكبة فما فوقها أو دونها إلا بذنب وما يعفو الله عنه كثير"ومعنى إنه أبتلاك يبأى عايز يكفر عنك ذنوبك يبأى بيحبك ولا لأ ؟؟؟؟حد طايل يتكفر عنه ذنوبة فى الأيام دى
محمود :على رأيك
معاذ :طب خد الحديث ده كمان عشان أثبتلك إنه بيحبك محمود:هات .... أنت َ قلت لى اسمك إيه معاذ:اسمى معاذ ..... أوعى تنساه خد بأى الحديث قال النبى صلى الله عليه وسلم "إذاأحب الله قوما إبتلاهم ، فمن رضى فلهالرضا ومن سخط فله السخط"الله عز وجل إبتلاك ببتلاء وقطعلك إيدك صح ولا غلط
محمود :صح
معاذ :طيب ينفع ترجعها تانى؟؟؟؟؟؟
محمود :لأ طبعا......
معاذ يعنى البلاء وقع وإللى حصل حصل فسبحان الله تصبر وتنال أجرك الجنة إن شاء الله
إندمج محمود مع معاذ بالكلام وكلما أندمج كلما أزداد تعجب عبدالرحمن محمود الذى لم يكن يطيق سماع سيرة الدين ولا أهله محمود زعيم الشلة مُخطط الفُسح والخروجات محمود إللى مفيش أغنية جديدة إلا ولازم ينشرها بين صحابه يجلس أمامه وينصت للأيات والأحاديث وكأنه طالب للعلم ثم انتبه على صوت محمود وهو يقول
:هااااااا لمّا بيمرض أىّ حد ربنا بيعمل إيه؟؟؟؟؟ معاذ :مش أنا إللى هقول لك!!!!أنا هسيب حديث حبيبك النبى هو إللى يقول قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"إذا مرض العبد بُعث إليه ملكين ، فقال : إنظروا ماذا يقول لعواده ؟؟،فإن هو إذ جاؤوه حمد الله وأثنى عليه رفعا ذلك إلى الله وهو أعلم ، فيقول إن لعبدى علىّ إن توفيته أن أدخله الجنةوإن أنا شفيته أن أبدله لحما خيرا من لحمه ،ودما خيرا من دمه ، وأن أكفر عنه سيئاته"شفت بأىالصبر مهم إزاى يعنى من الآخر حط فى بالك الآية دى دايما
الله عز وجل أشترط لدخول الجنة الصبر يعنى عمرك ما هتدخلها إلا بيه فهمت بأى؟؟؟؟؟؟
محمود :عندك حق .... أنتَ واد بتفهم....
ثم أشار إلى عبد الرحمن وقال مش الأخ إللى عايز يقطع لى رقبتى معاذ :معلش ... عاديها المرة دى
محمود :ماشى عشان خاطرك بس يا......
معاذ :معاذ ..... اسمى معاذ وبعدين إنتَ لحقت تنسى
محمود :معلش أصله تقيل على لسانى هما بيدلعوك يقولولك إيه ميمو ؟؟؟؟؟
ضحك معاذ وضحك محمود وعبد الرحمن يقف مذهول فسرعان ما أصبحا صديقين وحينها جائت الممرضة تعلمهم بانتهاءالزيارة عبد الرحمن :يلااااااا نسيبك بأى عشان منتقلش عليك
محمود :ليه ما أنتم قاعدين شوية
معاذ :لأ كفاية كدة عشان منتعبكش
محمود :بس ياريت تبأوا تيجو تانى
معاذ :أنتَ تأمُر بس.......
وبالفعل ودع كلاهما محمود وخرجا من الحجرة وإذا بعبد الرحمن يقول :ما شاء الله عليك يامعاذ دا أنا كنت شايل هم دخولك عليه
معاذ :ليه شايفنى باكل الناس ولا إيه ؟؟؟
عبد الرحمن :لأ مش قصدى بس أصل محمود ملوش فى المواضيع دى
معاذ :مواضيع إيه؟؟؟؟
عبد الرحمن :خلاص خلاص متاخدش على كلامى المهم إنك صاحبه ياريت تبأى تكلمه على موضوع الصلاة وكدةيعنى
معاذ :إن شاءالله
عبد الرحمن :يلا يا عم أدينا زرناه وأنتهينا قول لى بأى إزاى أتعتق من النار بدل ما أنتَ معلقنى من أمبارح كده
معاذ :هىَ الساعة كام الأول؟؟
عبد الرحمن : 3 ....ليه؟؟؟
معاذ :ياااااااااا ربىىىىىىى العصرهيأذن دلوقتى دا أنا كنت ناوى أصليه جنب البيت عشان متأخرش
عبد الرحمن :أهلك هيزعقولك
أطرق معاذ برأسه قليلا وقال بلا مبالاه :أهلى ....ولا... زمالك ...... مش فارقةمعلش يا عبد الرحمن أجلها لبكرة وإن شاء الله أقول لك كل حاجة عبد الرحمن
:ماشى المرة دى سماح بس بكرةهنتقابل فى الكليةعند المسجد مش كده؟؟؟؟
معاذ :إن شاء الله إن شاءالله
وإذا بمعاذ يُسرع ويترك عبد الرحمن عبد الرحمن :طب استنى بس هقو........
لم يسمع معاذ منه شيئا إذ أنه ما كاد عبد الرحمن أن يلتفت إلاوقد وجد معاذ قد أختفى تُرى ماذا سيحدث لمعاذ حين يعود ؟؟؟؟؟ تُرى ما هو العتق من النار ؟؟؟؟ وكيف يحدث ذلك ؟؟؟؟؟
تابعونا ^__^
وانتظرو الحلقه الـ 14 غدا ان شاء الله
نجمه بالسما مشرفة الحزن الاسلامى
عدد المساهمات : 382 تاريخ التسجيل : 21/03/2011
موضوع: رد: شاب على بوابة الالتزام الحلقة 13 الجمعة أبريل 08, 2011 10:42 am
راااائع جداااا شوقتينا بجد افضل شئ ضعى القصة كاملة
بجد كل شوية ادخل ادور على الباقى
شكرا لك غاليتى نور
نــــور مشرفة الحزن الاسلامى
عدد المساهمات : 356 تاريخ التسجيل : 11/03/2011
موضوع: رد: شاب على بوابة الالتزام الحلقة 13 الجمعة أبريل 08, 2011 11:35 am
والله باذن الله انزلها كاملة ...بس هى من الفيس بوك